Asszertív kommunikáció tréning

„Nem a hegyet kell legyőznünk, hanem önmagunkat” (Edmund Hillary)

A mai, kihívásokkal teli, felgyorsult vállalati környezetben az egyes ember problémái és megoldandó feladatai sokszor súrolják a teljesítőképesség határát. Ilyen esetekben különösen fontos az asszertív kommunikáció, és a helyes önérvényesítés megtanulása. A nézeteltérés, a vita, az eltérő vélemények ütköztetése az egyéni érdekek mentén, egészséges dolog a munkamenet során, a csatározás, a harc azonban nem.  A munkahelyi konfrontáció a hierarchia minden szintjén létező fogalom és mindenkit érint. A megoldás tekintetében az első dolog, amit tehetünk, hogy elismerjük a létezését.

Miből fakadnak a konfliktusok?

Professional advantageKonfliktus a munkahelyen több formában létezhet. Vannak akik, már magát az adott probléma tényét is tagadják. Úgy tesznek, mintha az nem is létezne, egyszerűen nem vesznek róla tudomást. Ők azok, akik szeretik elkerülni a konfliktust. Nem adnak visszajelzést, mert nem akarnak senkit megbántani. Eközben azonban az adott helyzettel/emberrel kapcsolatos érzéseik, gondolataik jelen vannak, léteznek, kimondatlanok maradnak és ezáltal mérgezik a viszonyt. Ezek az emberek esélyt sem adnak a konfliktus feloldására. A feszültség, a probléma ott marad.

Vannak akik – szemben az előző típussal – probléma esetén a versengést választják. Céljuk a másik fél legyőzése, alkalmatlanságának bizonygatása. Képtelenek figyelembe venni mások igényeit, törekvéseit, gondolatait, érzéseit. Ebben az esetben „legalább” eszkalálódik a konfliktus, és ha képesek vagyunk beleállni a helyzetbe és önérvényesítően kommunikálni – ami persze egyáltalán nem könnyű feladat egy asszertív kommunikációban járatlan ember számára -, akár még win-win helyzet is kialakulhat.

Munkahelyi környezetben gyakran előforduló viselkedésminta – a fentieken kívül – a passzív agresszió, azaz manipuláció. Támadásaik nem tűnnek annak, látszólag együttműködőek, miközben csak a saját érdekeinek érvényesítése foglalkoztatja őket, és a többiek boldog tudatlanságban asszisztálnak mindehhez. Ezt a fajta viselkedést a legnehezebb felismerni és kezelni.

A jó hír, hogy van megoldás: az asszertív kommunikáció.

Ez pedig nagyfokú önismeretet és tudatosságot kíván. Tisztában kell lennünk magunkkal, értékeinkkel, gyengeségeinkkel, amit adott esetben nem szégyellünk mások előtt felfedni, vállalni. Tudnunk kell tisztelni magunkat, csak akkor leszünk képesek másokat is becsülni, ami a tiszta kommunikáció alapja. Én személy szerint a kommunikáció 2.0-ás verziójának nevezem, amikor valaki képes átlátni a másik ember viselkedésén, és nem az adott magatartásra reagál, hanem magára az emberre. Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy minden embernek van egy terhekkel teli hátizsákja, amit magával cipel a mindennapokban. Amennyiben erre figyelemmel tudunk lenni, az nagyban megkönnyíti a nyertes-nyertes helyzet kialakítását.

A tréningen megvizsgáljuk, hogy ki milyen ösztönös viselkedésformával érkezett, és melyek a számukra nehéz helyzetek. Ezeken személyre szabva dolgozunk. Ismeretek, technikák, eszközök átadásán kívül, komoly önismereti munka zajlik ezeken a foglalkozásokon.

A tréning eredményeként magabiztosabbá válunk, megnő az önbizalmunk, megtanuljuk értékelni magunkat, ezáltal mások megbecsülését, tiszteletét is kivívjuk. Jobban kezeljük majd a számunkra nehéz helyzeteket; nemet tudunk mondani például anélkül, hogy az kellemetlen lenne a számunkra. Szándékainkat, elvárásainkat világosabban és egyértelműen tudjuk megfogalmazni és ezáltal kiegyensúlyozottabbak, boldogabbak, határozottabbak leszünk.